Μεθοδολογία Έρευνας - Γεωργικός Πειραματισμός

Τύπος Μαθήματος: Μικτό
Διδακτικές Μονάδες: 5
Επίπεδο Μαθήματος: Υποχρεωτικό
Σκοπός Μαθήματος
Το μάθημα χωρίζεται σε 2 βασικές ενότητες που θα διδαχθούν η κάθε μία από ένα διδάσκοντα (όπως αναφέρονται παρακάτω). Η πρώτη ενότητα όπως αναφέρει και ο τίτλος του μαθήματος αφορά στη διδασκαλία των «Μεθοδολογιών Έρευνας», όπου το αντικείμενο του μαθήματος θα αφορά το σχεδιασμό της έρευνας και τα βασικά στάδια προετοιμασίας των επιστημονικών εργασιών αναφορικά με α) τους τύπους της έρευνας, που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί, β) την ηθική της έρευνας και τα μέσα συγκέντρωσης των απαραίτητων δεδομένων και τη διεξαγωγή ελέγχων αξιοπιστίας, γ) τη συγγραφή και αξιολόγηση μιας έρευνας και την επισκόπηση της ερευνητικής διεργασίας και δ) τους κανόνες που θα πρέπει να διέπουν μια ορθή παρουσίαση σε ένα επιστημονικό συνέδριο ή μια ανάλογης μορφής επιστημονική συνάντηση. Η δεύτερη ενότητα έχει να κάνει με τις μεθοδολογίες που στηρίζονται στο «Γεωργικό Πειραματισμό», όπου η επιστήμη της Στατιστικής υποδεικνύει τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να εξασφαλίσουμε την εγκυρότητα ενός πειραματικού αποτελέσματος μέσα από ένα σωστό αρχικό σχεδιασμό της πειραματικής διαδικασίας ακολουθώντας: α) τους τρόπους και μεθόδους συλλογής δεδομένων, καταχώρησης και επεξεργασίας των στοιχείων αυτών, και β) την προετοιμασία των δεδομένων για περιγραφική και επαγωγική στατιστική ανάλυση.
Το μάθημα αυτό απευθύνεται σε μεταπτυχιακούς κυρίως φοιτητές και γενικότερα σε εκκολαπτόμενους ερευνητές, οι οποίοι πρόκειται να συνδυάζουν, ή να υλοποιούν έρευνες, ή αναλύουν και επεξεργάζονται δεδομένα, κατόπιν αποτίμησης της ποιότητας και αξιολόγησης των ευρημάτων άλλων ερευνητικών δεδομένων, που έχουν αποκτηθεί στο παρελθόν. Επίσης, ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει στις τεχνικές συλλογής και ανάλυσης των δεδομένων, στην αναζήτηση και συγκέντρωση του βιβλιογραφικού υλικού, καθώς και στη μορφή που πρέπει να έχουν οι ερευνητικές εργασίες και δημοσιεύσεις (Μεταπτυχιακή Διατριβή, Ερευνητική δημοσίευση, κλπ). Τέλος, θα αναπτυχθεί το ζήτημα της γνώσης και της χρήσης των βασικών κανόνων στατιστικής επεξεργασίας των αποτελεσμάτων, που προσδίδουν όχι μόνο ένα χρηστικό εργαλείο, αλλά και ένα μέσο αξιολόγησης της πραγματικής αξίας των αποτελεσμάτων της έρευνας.
Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με τον ορθό σχεδιασμό μιας ερευνητικής εργασίας, τους περιορισμούς που υπάρχουν, καθώς και με τη στατιστική ανάλυση δεδομένων, με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού (SPSS), ώστε να γίνουν ικανοί να σχεδιάζουν ένα πείραμα με τον κατάλληλο τρόπο και να δύνανται να αναλύουν τα αποτελέσματα τους με κατάλληλη αυτενέργεια.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι ικανοί να κατανοούν τις διάφορες μεθόδους που χρησιμοποιούνται στον ερευνητικό τομέα  και πειραματισμό στο χώρο της Γεωπονικής Επιστήμης και Τεχνολογίας και επιπλέον θα μπορούν να αποφασίσουν ποια μέθοδος είναι κατάλληλη για τα δεδομένα της εργασίας τους, πως θα οργανώσουν σωστά το πείραμα, και πως θα εξάγουν συμπεράσματα με τη χρήση του κατάλληλου υπολογιστικού πακέτου.
Περίγραμμα Μαθήματος
Μέρος Α: Μεθοδολογία Έρευνας (Φ. Βερβερίδης)
  1. Εισαγωγή στην Έρευνα και στους τύπους της,
  2. Η ηθική της έρευνας, η λογοκλοπή και πως αντιμετωπίζεται,
  3. Τα μέσα συγκέντρωσης των απαραίτητων δεδομένων και οι βιβλιογραφικές βάσεις δεδομένων και η βέλτιστη αξιοποίησή τους,
  4. Η μεθοδολογία συγγραφής και αξιολόγησης μιας έρευνας,
  5. Οι συνθήκες και η προετοιμασία παρουσίασης μιας επιστημονικής εργασίας σε μια επιστημονική συνάντηση (Συνέδριο, Προσκεκλημένη ομιλία, Σεμινάριο, κλπ),
Μέρος Β: Γεωργικός Πειραματισμός (Εμμ. Γωνιανάκης)
  1. Ο σκοπός του Πειραματισμού,
  2. Ανάλυση Διακύμανσης (ANOVA),
  3. Πλήρως Τυχαιοποιημένο Πείραμα με ένα παράγοντα,
  4. Πλήρως Τυχαιοποιημένο Πείραμα με πολλούς παράγοντες,
  5. Τυχαιοποιημένες Ομάδες (Block).
 
Οργάνωση Διδασκαλίας
11 διαλέξεις, 2 εργαστηριακές ασκήσεις και μια επίσκεψη πεδίου
 
Τρόπος και Κριτήρια Αξιολόγησης Φοιτητών
Μέρος Α.: Οι συμμετέχοντες καλούνται να οργανώσουν μια ιδέα τους σε ερευνητική πρόταση για την οποία θα επιδιώξουν να χρηματοδοτηθούν. Το θέμα που θα επιλέξουν είναι προσωπική τους επιλογή ή και κατευθυνόμενο ανάλογα με τις επιδόσεις του κάθε εμπλεκόμενου φοιτητή. Η ανακοίνωση του θέματος γίνεται μετά από την ολοκλήρωση των 5 πρώτων διαλέξεων του διδάσκοντα (Φ.Β.) και επιτηρείται με ένα προς έναν επικοινωνία και επίβλεψη. Δίνεται καταληκτική ημερομηνία υποβολής για όλους που είναι συνήθως πριν ή και μετά την τακτική εξεταστική περίοδο του εξαμήνου. Η υποχρέωση των υποβληθέντων φακέλων των προτάσεων είναι το βασικό παραδοτέο (αρχεία doc, ppt, Turnitin, References) αλλά και με ταυτόχρονη παρουσίαση διεκδίκηση της κάθε πρότασης που υποβάλλεται στα πρότυπα της τακτικής υποβολής προτάσεων πλατφόρμας της ΓΓΕΤ. Αξιολογούνται με συγκεκριμένα ποσοστά διάφορα ποιοτικά και ποσοτικά σημεία της κάθε πρότασης και ανακοινώνεται στον καθένα ο τελικός βαθμός σε κλίμακα του 1-10. Το τελικό σκόρ αφορά το 50% του τελικού βαθμού του εν λόγω μαθήματος. Το υπόλοιπο 50% αφορά το βαθμό του Μέρους Β.
Μέρος Β.: Γραπτή τελική εξέταση (50%) – Δύο υποχρεωτικές γραπτές εργασίες με προφορική παρουσίαση (30%) – Ενδιάμεση αξιολόγηση με θέματα πολλαπλής επιλογής (20%).
 
Διδάσκοντες:
Βερβερίδης Φίλιππος, Καθηγητής
Γωνιανάκης Εμμανουήλ, Εξωτερικός Συνεργάτης
 
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
Λιαργκόβας Π., Δερμάτης Ζ. και Κομνηνός Δ., 2019. “Μεθοδολογία της Έρευνας και Συγγραφή Επιστημονικών Εργασιών”. Εκδόσεις Τζιόλα, Αθήνα.
Διάφορες δημοσιεύσεις επιστημονικών άρθρων. Συλλογή του κάθε συμμετέχοντα μεταπτυχιακού φοιτητή.
 
 

Γραμματεία Τμήματος
Τηλ.:2810 379411
Γραμματεία ΠΜΣ
Τηλ: 2810 379472
e-mail: mscagro@hmu.gr
Web: www.hmu.gr/mscagro